Emoties

14-03-2014 18:47

 

Hoeveel spijt ik ook heb van de afgelopen conflicten met mijn vader, hoe hoog mijn schaamtegevoel inmiddels is opgelopen en hoe graag ik mijn excuses tegenover hem ook zou willen aanbieden. Het neemt niet weg dat het, op deze manier, een volgende keer weer gebeurt.

Want op de één of andere manier lukt het mij keer op keer niet om mijn gevoelens onder controle te houden! En me niet te laten leiden door emoties. Al halen die discussies nog zoveel oude emoties bij me naar boven, toch zal ik moeten proberen die direct weer een plekje te geven. Het verleden tussen mijn vader en ik ligt namelijk achter ons, en als ik de band met hem een eerlijke kans wil geven zal ik dat echt moeten loslaten.

Ook moet ik leren niet iedere discussie tussen mijn vader en mijn zusje op mezelf te betrekken. De opvoeding die zij nu krijgt staat los van die van mij, we zijn twee verschillende individuen in het gezin. En Kimberly verdient de eerlijke kans om zichzelf te 'redden' uit een situatie. Nu weet ze namelijk dat zodra een situatie hoog oploopt, ongeacht wie daar verantwoordelijk voor is, Megan er altijd is om haar bij te staan.

Daarnaast is het een feit dat ík niet de aangewezen persoon ben om te 'bemiddelen' in zulke situaties. Niet alleen omdat ik niet meer rationeel kan nadenken wanneer de emoties zo hoog oplopen, maar ook omdat ik de situatie zoveel mate oneerlijker maak dan het van oorsprong al is. Bijvoorbeeld:
1. Kimberly gedraagt zich als een opstandige puber
2. Papa spreekt haar aan op haar gedrag
3. Kimberly geeft geen gehoor
4. Papa wordt erg kwaad
5. Papa schreeuwt en gaat tekeer
6. Kimberly schreeuwt terug

7. Megan springt ertussen
8. Megan spreekt papa aan op zijn gedrag
9. Papa kan zijn woede niet meer beheersen
10. Megan vormt samen met Kimberly een fort tegen papa
11..12..13...

En niet te vergeten sta ik absoluut niet in de positie om met mijn vinger naar hem te wijzen! Hij is de ouder en dat dien ik simpelweg te respecteren. Datzelfde respect zou ik ook moeten opbrengen wanneer ik hem belaag met al die gemene opmerkingen in onze conflicten waar ik later weer spijt van krijg. 

Al kan ik het bovenstaande nog zo goed opsommen lukt het mij niet om het vervolgens ook toe te passen in zulke situaties. En blijf ik terugvallen in mijn oude gedrag.